Header Ads

Doktor pakar ini kongsikan 7 tips dijamin menjadi khas buat ibu mengandung yang risau faraj terkoyak semasa bersalin...



seorang Pegawai Perubatan Obstetrik dan Ginekologi, Dr Muhammad Izzat telah tampil menerangkan tips untuk mengelakkan faraj terkoyak ketika bersalin menerusi akaun Twitter miliknya



Kemutkan otot vagina…
Antara salah satu tips adalah melakukan senaman otot di bahagian faraj iaitu seperti anda sedang menahan kencing.

Tahan selama 10 saat dan ulang selama 25 kali setiap satu sesi. Malah perlu lakukan sebanyak tiga kali sehari sepanjang tempoh mengandung.



Urut pada perineum…



Teran fokus ke perut…

Tips seterusnya adalah meneran fokus terus ke arah perut, dari abdomen dan ke bawah serta tidak perlu meneran jika belum tiba masanya kerana jika pesakit lakukan juga, ia akan menyebabkan vagina membengkak dan mudah terkoyak.


Dengar arahan doktor…
Walau bagaimanapun ibu hamil yang sedang menjalani proses kesukaran bersalin haruslah mendengar arahan dan memberi kerjasama dengan doktor, bukan meraung kesakitan.


Bila koyak tu, tutup kilang terus…
Berikutan itu, rata-rata para ibu yang pernah mengalami kesukaran bersalin telah memenuhi ruangan komen pada posting tersebut dengan berkongsi pengalaman mereka ketika bersalin.


Jangan selang anak dengan jarak panjang…



Sumber : Dr Izzat


sumber artikel : https://www.ohmymedia.cc/takut-faraj-terkoyak-ketika-bersalin-ikuti-7-tips-berguna-oleh-doktor-pakar-ini/

No comments:

Powered by Blogger.