Header Ads

"Tanpa ditangguh dan tanpa amaran, alangkah mudah nyawa kita diambil"

"Tanpa ditangguh dan tanpa amaran, alangkah mudah nyawa kita diambil"

Aku jarang menulis panjang, kecuali aku rasa ia berbaloi. Cerita sebenar telah diolah sedikit untuk tidak mendedahkan privasi dan detail orang yang terlibat.

Kejadian malam ni memang buat aku terkesan. Sepanjang hayat aku, ini la kali pertama aku diberi peluang tengok benda macam ni depan mata, live!

Alangkah mudah nyawa kita nak diambil, tanpa ditangguh dan tanpa amaran

Mati ni tuan-tuan, kalau dah tertulis di mana dan bila, memang takkan terlambat atau tercepat walau sesaat.

Tadi aku pegi ke Setia Alam, jumpa kawan kejap nak berbincang sikit, bincang urusan duniawi. Aku pegi naik motor je. Aku ni jenis malas nak buang masa, tenaga dan petrol bersesak-sesak dengan orang yang baru balik kerja. Aku lebih selesa naik motor, walaupun orang hensem dan wangi macam aku ni sepatutnya naik kereta, tapi aku jenis tak kisah sangat, aku low profile. Selepas hampir sejam bersembang dengan kawan aku tu tanpa ada makan-makan, aku kemudiannya pun balik la.

Elok aku masuk je highway sekitar situ, aku pun dah nak mula pecut la kan, highway kot, memang sinonim dengan kelajuan. Tiba-tiba aku terlupa aku belum buckle aku punya bag. Riding bag selalunya ada klip di dada dan di pinggang. Klip ni penting, kang kalau kau tak klip masa kau dah start speed 130kmh ke atas, benda tu akan mula nak melibas-libas peha dengan pinggang kau. Ya, sangatlah pedih.

Alangkah mudah nyawa kita nak diambil, tanpa ditangguh dan tanpa amaran
Oxymeter

Aku pun slow down nak klipkan tali beg tu, tapi tak berhenti sepenuhnya. Elok aku slow down ada motor lain potong aku, Honda Ex5. Lepas aku selesai, aku pecut la balik nak kejar Ex5 tu, gila kau mana boleh bagi Ex5 potong, kena kejar. Baru aku nak masuk gear 5, lebih kurang 30 meter depan aku, aku nampak banyak percikan api. Kawasan tu gelap, jadi aku tak nampak jelas sangat dari jauh. Yang aku nampak dalam samar-samar tu, ada helmet terbang dan orang berguling 7 8 kali dengan motor. Dah dekat baru aku perasan, la motor Ex5 tadi rupanya yang terbabas, tuannya pulak dah terbaring tengah jalan. Dia sorang je.

Aku cepat-cepat berenti nak tanya khabar. Aku rasa dari mula dia jatuh dan tempoh aku berhenti motor dan berjalan kat dia tu, tak sampai 10 saat. Muka macam foreigner. Aku sampai je kat dia, aku tengok kepala dulu. Hmmmm, hidung telinga mulut semua dah keluar darah. Tangan dah berlipat sana sini, dada berlubang. Meremang jugak kejap bulu roma aku, tapi aku tetap cool, kalau MA tak boleh tengok kes polytrauma, baik cabut je lencana tu, kan? Kes trauma teruk-teruk ni memang makanan harian kami. Aku pun panggil, tak menyahut, masa tu kereta lalu lalang punya la laju. Baru terfikir Basic Life Support, step pertama pun aku dah failed. Terus aku pegi balik kat moto, aku hidupkan moto, aku hadapkan lampu depan ke arah belakang, bagi kereta dari belakang tahu ada something yang berlaku kat situ.

Disebabkan aku ni memang jenis ride sana sini, beg aku boleh dikatakan agak lengkap la untuk first aid. Ada gamgee, bandage, glove, branula pun ada. Tapi lepas primary survey, aku tahu alat-alat ni semua langsung tak membantu. Aku pegi lagi sekali, aku pakai glove dan check carotid pulse. Hmmmm, cervical bone pun dah tak aligned, bersepah. Nak palpate pulse pun tak rasa. Dengan open chest lagi, obvious both humerus fracture. Masa tu dah ramai motorcyclist lain berenti. Aku keluarkan pulse oxymeter, cuba check nadi dengan cara moden. Hasilnya, “unable to assess”.

Alangkah mudah nyawa kita nak diambil, tanpa ditangguh dan tanpa amaran

Aku duduk kejap tepi besi penghadang jalan tu, aku jadi blank. Dengan sekelip mata je kita boleh mati kan? Baru kejap tadi kau potong aku, beberapa saat kemudian kau dah jadi satu jasad yang tak bernyawa. Mak ayah bela dari kecik, bangun tengah malam bancuh susu, asal demam sikit bawak pegi kecemasan, hantar pegi sekolah lagi sampai pandai, tapi dalam sekelip mata je kita boleh mati. Tanpa lengah, aku terus terbayang arwah ayah aku. Hampir 100% sama cara dia meninggal awal tahun lepas. Naik motor seorang diri dan terbabas atas highway, pergi macam tu je.

Bukan tak biasa tengok kematian, masa kerja kat kecemasan hari-hari tengok orang mati. Tapi yang ni tak sama, mungkin kerana terlalu pantas dan aku orang pertama attend dia.

Alangkah mudah nyawa kita nak diambil, tanpa ditangguh dan tanpa amaran. Aduh, betapa fragile-nya kita ni. Aku pun call polis, tunggu polis datang, cerita serba sikit apa yang aku nampak, alih-alih polis mintak IC aku. Ah sudah, aku disyaki langgar dia ke? Rupa-rupanya prosedur biasa bila bagi statement. Huhu panik la jugak

Kemudian aku pun pergi. Perjalanan aku masih jauh ke Bangsar. Sepanjang perjalanan balik aku nyanyi lagu Rabbani, Pergi Tak Kembali. Meter tak lebih 100kmh pun aku bawak, teringat anak kat rumah. Allahu!

Al-Fatihah

Sumber: Muhsin Zaidi

No comments:

Powered by Blogger.