Header Ads

"Saya Bayar Awak Malam Ni Boleh?" - Balasan Buat Pemandu Uber Yang Gersang

"Saya Bayar Awak Malam Ni Boleh?" - Balasan Buat Pemandu Uber Yang Gersang

Assalamualaikum. Nak mohon viralkan isu baru-baru ini demi jaga keselamatan adik, kakak, mak, makcik dan semua perempuan diluar sana.

Kisah ini dikongsikan oleh Nur Damia Azlan di akaun Facebook miliknya.

Beberapa hari lepas terjadi dekat kawan baik saya sendiri (panggil dia S), dia dari Sarawak dan non-muslim. Selepas dikenakan gangguan seksual dari Uber driver, memandu kereta Bezza warna merah. Dia keseorangan waktu itu dan baru nak pulang dari pusat beli belah Subang. Terjadi dalam waktu tengah malam macam tu.

Ini dialog perbualan dalam kereta waktu mereka dalam perjalanan yang saya dapat ingat. Pada awal-awalnya perbualan tu masih normal lah bagi Uber driver nak buka topik kan.

Driver: Umur berapa? camna nak sebut nama awak. 
S: 24tahun. (pastu betulkan sebutan nama)

Dah beberapa minit dalam perjalanan, Uber driver ni macam saja-saja salah masuk jalan so perjalanan mereka lagi lama.
Sehinggalah driver ni mula tanya soalan bukan-bukan.

Driver: Awak dah makan ke? Kalau lapar, saya bawak awak makan sekarang. 
S: Takpe tak payah, saya nak balik. 
Driver: Awak duduk dengan siapa. Saya ikut awak balik boleh tak?
S: Tak payah. Saya tinggal dengan family. ABANG saya tengah tunggu saya sekarang. (S saja reka cerita sbb nak jaga maklumat peribadi)

Sudah nak sampai destinasi tu, S sengaja suruh driver drop-off jauh sikit dari apartment sebab tak mau driver tu tau mana dia tinggal. Alhamdulillah selamat sampai, itu yang paling penting.

Selepas S dah keluar dari kereta dan dia jalan balik ke apartment, mujurlah ada beberapa pak guard jaga area situ. 

S terima dalam 4 misscalls dari driver tu, dan perasan ada 1 mesej dari dia mengatakan "Saya bayar awak malam ni boleh?", dalam erti kata, dia ingin bayar S untuk 'tidur' dengan dia.

Pemandu Uber Yang Sangap Ajak Penumpang Melakukan Seks, Ini Yang Didapat Olehnya.

Apa lagi, S balas mesej driver tu bersertakan warning. S lekas report Uber dan report polis supaya lelaki seperti dia ni ditahan, diharamkan dari memandu dan menjadi driver untuk masa akan datang.

Pada mulanya nombor telefon S kena block oleh driver tu, sebab mesej tak dapat deliver. Keesokan harinya S terima satu lagi mesej dari dia merayu dan meminta maaf.

Tapi nasi sudah menjadi bubur, sebab report sudahpun dibuat. Katanya sudah berjaya ditahan. 

Terima kasih kepada pihak berkuasa atas kerjasama dan tindakan yang sangat cepat.

Perlu ingat, mungkin S bukan mangsa pertama driver ini, mungkin ada lagi ramai perempuan diluar sana dah jadi mangsa driver ni cuma mereka hanya mampu terdiam dan terpaku untuk berbuat apa-apa tindakan. Tolong pesan kat kenalan-kenalan perempuan kamu semua, tak kira lah, adik, kakak, kawan, awek ke. Jangan biarkan mereka naik Uber/Grab/Taxi keseorangan terutamanya tengah malam.

Ni pesanan saya untuk drivers di luar sana.

DRIVERS, YOU HAVE ONE JOB; DRIVE YOUR PASSENGERS SAFELY TO THEIR DESTINATION. KALAU NAK CARI JODOH, DATING APP BERSEPAH.

Pesan jugak kat kawan-kawan yang drive Uber/Grab/Taxi, tolong jangan buat onar, jangan menggatal, jangan nak mengorat. Be a professional driver, be a gentleman. Walaupun driver diam je pun tetap dapat 5 Stars, asalkan penumpang rasa selesa dalam perjalanan. Jangan sangka perempuan tak berani melawan.

Sekian. Terima kasih.

EDIT:

Pesanan ringkas untuk perempuan kalau ada situasi terpaksa naik uber sorang2, kalau boleh duduk seat belakang. Kalau driver mencurigakan, pastikan handphone tu on, or inform kawan/kenalan, kasi info driver, info kereta. Jangan provoke driver nanti makin keruh keadaan. Jangan panik dan haruslah bertenang.

EDIT2:

Sebelum ada yang dari kamu menyalahkan mangsa berpakaian seksi or freehair. Peringatan sekali lagi, S ialah non-muslim, dan bagi lelaki sangap di luar sana mereka dianggap 'easy target'. 

Sebabkan sikap dan mentaliti salahkan perempuan ni lah lelaki sangap diluar sana berkeliaran. Kes mangsa rogol pun ada yg perempuan yg berhijab dan berpakaian tutup ya. Jadi tolong terapkan ni, apa yang kita kata tu mencerminkan diri kita yg sebenar. Buangkan tabiat menyalahkan mangsa, buang mentaliti seksis.

Dan siapa yang duk tanya S pakai seksi tu. Jawapanya TIDAK. Dia berpakaian TUTUP.

Tolong bijak sikit, jangan memandai buat andaian dan buruk sangka. Kita sendiri yang mengutuk tu belum tentu sempurna. Saya pun tidak sempurna, saya tutup aurat pun kena kacau. Orang yang baik adalah orang yang sikapnya merendahkan pandangan.

"Katakanlah kepada lelaki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu lebih suci bahagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa mereka perbuat"

-Surah An-Nur ayat 30

EDIT 3:

Atas permintaan isteri kepada driver ni yang saya terima dalam inbox merayu untuk delete gambarnya. Maka gambar tersebut sudah saya delete. Anggap ini pengajaran masing2. Saya remove sebab saya kesiankan si isteri, bukan terhadap si suami. Moga driver tersebut mendapat hidayah. Allah itu Maha Adil dan Maha Pengampun. Moga kami semua terpelihara di bawah-Nya.

EDIT 4: (mak aih jenuh sis mengedit 😅)

Walaupun saya dikejutkan dengan isu kawan saya diganggu. Tapi sampai sekarang saya masih menggunakan perkhidmatan Uber/Grab sebab saya yakin ramai driver yang baik dan saya tidak mengecam semua driver dan saya tak pernah minta semua orang boikot servis mereka. Saya takde kenderaan jadi memang Uber/Grab je saya bergantung pada masa sekarang. Jangan kerana nila setitik rosak sebelanga. Teruskan guna perkhidmatan 

Uber/Grab sebab mungkin servis tersebut satu-satunya sumber pendapatan driver di luar sana. Saya hanya minta semua untuk berhati-hati.

No comments:

Powered by Blogger.