Header Ads

Abang Sado Ini Kongsikan Rahsia Sebenar Bagaimana Nak Masak Telur Dadar Bangkok Style (Rangup diluar lembut didalam)...


Telur dadar dan tekak orang Malaysia memang ibarat lirik dan lagu yang tidak boleh dipisahkan.Kali ini admin kongsikan perkongsian dari fb tuan ‎Wan Muhammad Hafiz Satar‎  yang telah berkongsi petua/cara sebenar untuk masak telur dadar bangkok style.

Jom ikuti perkongsian beliau..

Ramai gak yang msg tanya camna buat telor dadar yg sedap jadi kali ni saya sharekan mcm mana nak buat telor dadar yang lembut didalam dan rangup diluar ala² bangkok style. Bahan² dia simple je cuma perlu sedikit teknik masak utk dapatkan hasil yang terbaik.

Sengaja saya pakai kuali buruk sbb ada gak yang tanya saya kena pakai non stick pan ke nak buat telor gini?.. so kalau ada kuali biasa pun takde masalah.. tak melekat ye.. jangan risau. Nak lebih jelas bleh tengok video.. abaikan suara anak² buah duk main sbb buat telor ni pun untuk diorg.



Bahan²
4 biji telor ayam
1 - 2 ulas bawang merah (tumbuk lagi sedap dari mayam sebab rasa bawang yg pecah² tu yg buat telor tu lagi beraroma
garam
4 sudu air sejuk (bahan wajib untuk buat telor jadi kembang sekuali bila menggoreng. sukatan dia 1 sudu air utk 1 biji telor)

**Nak tambahkan cili atau daun bawang pun sedap juga. Yang ni saya buat untuk budak² jadi letak bawang je.



Cara²:
Pukul telor bersama garsm, masukan bawang yg ditumbuk dan pukul lagi. Masukan 4 sudu air dan pukul sampai semua sebati.

Panaskan kuali dgn minyak (minyak lebihkan sket dan kena betul² panas)



Masukan telor dan part ni telor akan kembang setaman..jangan usik sebab telor masih lembut. biarkan ianya masak bahagian bawah barulah balik.. biarkan sampai bahagian yg kita balik itu masak. Time ni telor akan naik menbukit.

No comments:

Powered by Blogger.