Header Ads

Kisah Kekejaman Monggol Memusnahkan Baghdad

Selain beberapa serangan di sempadan Islam, Genghis Khan tidak menyerang dunia Islam. Di bawah penggantinya, Ogedei, dunia Islam terus terhindar dari keganasan Monggol.

Bagaimanapun, pada 1255 kedamaian itu akan berakhir. The Great Khan, Mongke, meletakkan abangnya, Hulagu Khan sebagai tentera yang matlamatnya menakluki Persia, Syria, dan Mesir, serta memusnahkan Khalifah Abbasiyah.

Kisah Kekejaman Monggol Memusnahkan Baghdad

Matlamat kempen untuk memusnahan Islam sepenuhnya. Hulagu sendiri mempunyai kebencian yang sangat mendalam terhadap apa sahaja yang berkaitan dengan Islam. Kebanyakan dari penasihat Buddhist dan Kristian yang mempengaruhi dasarnya.

Dunia Islam pada masa ini tidak dapat menahan serangan Monggol. Khalifah Abbasid pada masa itu sangat lemah, tanpa kuasa di luar Baghdad. Negeri Ayyubid yang ditubuhkan oleh Salah al-Din hanya mengawal bahagian-bahagian kecil Iraq dan Syria.

Monggol Dan Kemusnahan Baghdad

Di Mesir, revolusi baru-baru ini telah menumbangkan keturunan Salah al-Din dan membawa kuasa kepada Kesultanan Mamluk yang baru. Dengan tentera gergasi beratus-ratus ribu, Hulagu tidak menghadapi banyak tentangan.

Di bandar bersejarah ini orang Monggol tiba pada 1258. Tentera mereka, dianggarkan lebih dari 150,000 tentera, berdiri di hadapan bandar yang hanyalah kini sebagai bayang-bayang ibu kota besar dunia Islam pada tahun 800an. Pengepungan bermula pada pertengahan bulan Januari dan hanya berlangsung selama dua minggu. Pada 10 Februari, 1258, kaum Mongol memasuki bandar khalifah.

Monggol Dan Kemusnahan Baghdad

Minggu penuh pembunuhan dan kemusnahan bermula. Monggol tidak menunjukkan belas kasihan, memusnahkan masjid, hospital, perpustakaan, dan istana. Buku-buku dari perpustakaan Baghdad dibuang ke Sungai Tigris dalam kuantiti sedemikian sehingga sungai bertukar hitam dengan dakwat dari buku-buku. 

Dunia tidak akan benar-benar mengetahui sejauh mana pengetahuan dari ilmu yang hilang selama-lamanya apabila buku-buku itu dibuang ke dalam sungai atau dibakar.

Monggol Dan Kemusnahan Baghdad

Walau bagaimanapun, yang lebih penting daripada buku-buku itu adalah kehilangan nyawa. Dianggarkan bahawa antara 200,000 dan 1,000,000 orang disembelih dalam satu minggu sahaja. 

Baghdad ditinggalkan sepenuhnya dan tidak dapat didiami. Ia akan mengambil masa selama berabad-abad bagi Baghdad untuk mendapatkan kembali keunggulan sebagai bandar penting.

Tonton video tazkirah Sejarah Kejatuhan Kerajaan Baghdad oleh Ustaz Auni Mohamad di bawah.


Sumber: Sejarah & Lagenda

No comments:

Powered by Blogger.