Header Ads

Kisah Hidup Pencipta AK-47, Senjata Paling Popular Di Dunia

Mikhail Kalashnikov meninggal dunia di sebuah hospital di Izhevsk, ibukota Republik Udmurt, tempat dia tinggal. Pada usia 94 tahun. Nama beliau tidak sepopular apa yang telah beliau berjaya hasilkan, senapang AK-47 atau Avtomat Kalashnikova 1947. Yang hingga kini masih menjadi senapang yang paling banyak dihasilkan.

Berita itu diumumkan oleh jurucakap presiden Udmurt, Viktor Chulkov. Menunjukkan Kalashnikov bukan orang biasa. Walaupun tidak disebutkan apa yang menyebabkan kematiannya. Apa yang jelas, Kalashnikov telah dimasukkan ke hospital pada bulan lalu, dengan masalah kesihatan yang tidak didedahkan.

Kisah Hidup Pencipta AK-47, Senjata Paling Popular Di Dunia

Kalashnikov adalah orang yang penting. Senjata ciptaannya menjadi yang paling popular di dunia, disukai oleh gerila, pengganas dan juga askar. Dianggarkan 100 juta AK-47 dihasilkan dan digunakan di seluruh dunia.

Kalashnikov pada mulanya bermimpi mewujudkan peralatan perladangan, tetapi "tercipta pula" AK-47 dan "mengganasnya" ciptaan beliau selepas itu. Walau bagaimanapun, dia tidak pernah merasa bersalah dan dibebani oleh rasa bersalah kerana kononnya "membantu" terhadap pertumpahan darah.

Pencipta AK-47, Senjata Paling Popular Di Dunia

"Saya tidur nyenyak," katanya pada 2007, seperti Liputan6.com memetik dari News.com.au, Selasa (24/12/2013). "Ahli politik perlu dipersalahkan kerana tidak mencapai persetujuan dan keganasan."

Dan sementara kurang ketepatan menembak, "kasar" dan diperbuat dan dijaga dgn agak mudah, prestasi AK-47 sangat baik di kawasan berpasir dan basah yang boleh membuat senjata yang lebih canggih seperti M-16 buatan Amerika bermasalah dan gagal digunakan. 

"Semasa perang Vietnam, tentara Amerika akan membuang M-16 mereka dan menggantikannya dengan AK-47 dengan merampas peluru dari tentera Vietnam yang mati," kata Kalashnikov pada Julai 2007, pada majlis ulang tahun ke-60 AK-47.

Kesesuaian AK-47 yang digunakan dalam pertempuran di dalam hutan dan pertempuran padang pasir menjadikannya hampir ideal untuk pemberontak Dunia Ketiga yang disokong oleh Kesatuan Soviet. Dan Moscow bukan sahaja memperluaskan penggunaan AK-47 secara meluas tetapi juga meluluskan pengeluarannya kepada kira-kira 30 negara.

Mikhail Kalashnikov: Pencipta AK-47, Senjata Paling Popular Di Dunia

AK-47 terkenal di kalangan kaum revolusioner dan perjuangan pembebasan nasional. Malah gambar itu diabadikan di bendera Mozambique.

Kalashnikov dilahirkan dalam keluarga petani di Siberia. Beliau memulakan kerjayanya sebagai pekerja di kereta api. Selepas menyertai Tentera Merah pada tahun 1938, beliau mula menunjukkan bakat tersembunyinya dalam mekanikal dengan mewujudkan beberapa modifikasi kepada kereta kebal Soviet.

Saat yang mengubah hidupnya berlaku pada tahun 1941 dalam pertempuran Bryansk melawan tentera Nazi. Kereta kebalnya terkena mortar. Semasa dirawat di hospital, Kalashnikov terbayang senapang automatik yang digunakan oleh Nazi. Dia kemudian menyempurnakan ideanya, dan 5 tahun kemudiannya berjaya mencipta senapang baru.

"Salahkan Nazi Jerman kerana membuat saya mendapat ilham untuk mereka senjata," kata Kalashnikov. "Apa yang saya mahu kemudiannya ialah membuat mesin untuk perladangan."

Mikhail Kalashnikov: Pencipta AK-47, Senjata Paling Popular Di Dunia

Terima kasih kepada AK-47, Kalashnikov menjadi kebanggaan Kesatuan Soviet. Pada tahun 2007, Presiden Russia Vladimir Putin memuji beliau dengan berkata, "senapang Kalashnikov adalah lambang kehebatan dan kreativiti bangsa kita."

Semasa kerjayanya dalam bidang ketenteraan, Kalashnikov memperoleh banyak anugerah, termasuk Pahlawan Buruh Sosialis, Perintah Lenin, dan Hadiah Stalin. Walau bagaimanapun, kerana karyanya tidak pernah dipatenkan, dia tidak menjadi kaya. Tidak boleh mendapat royalti.

"Pada masa itu di negara saya, paten penemuan itu tidak penting, kita bekerja untuk masyarakat sosialis, demi kebaikan rakyat, saya tidak pernah menyesal," katanya satu hari.

Mikhail Kalashnikov: Pencipta AK-47, Senjata Paling Popular Di Dunia

Kalashnikov terus bekerja sehingga dia berusia 80-an, sebagai pereka utama di Izmash iaitu syarikat yang pertama menghasilkan AK-47.

Dia juga mengembara ke dunia untuk membantu Rusia merundingkan perjanjian senjata baru. Juga menulis buku tentang kehidupannya, tentang senjata dan tentang pendidikan untuk remaja.

"Selepas kejatuhan Kesatuan Soviet, banyak perkara tidak benar telah dituduh ke atas kami, terutama oleh generasi muda," kata Kalashnikov. "Saya menulis enam buku untuk membantu remaja mencari jalan hidup mereka."

Kalashnikov mendakwa berbangga dengan patung gangsa sendiri yang didirikan di kampungnya di Kurya di wilayah Altai di Siberia. Pengantin baru sering datang dan meletakkan bunga di dada patung itu, berbisik, "Paman Misha, memberkati kami dengan kebahagiaan dan anak-anak yang sihat."

Mikhail Kalashnikov: Pencipta AK-47, Senjata Paling Popular Di Dunia

No comments:

Powered by Blogger.