Header Ads

“Babi itu Halal Kalau Babinya Bersih” - Ahmad Dhani

Pemuzik terkenal Indonesia, Ahmad Dhani sering mencetus kontroversi menerusi kenyataan-kenyataan pedasnya. Sebelum ini, beliau mencetus kontroversi apabila begitu lantang mengkritik Gabenor DKI Basuki T Purnama.

Terbaharu, ahli kumpulan Band Dewa itu membicarakan tentang binatang yang halal dan haram untuk dimakan oleh umat Islam. Namun, Dhani Tidak mengaitkan halal haramnya binatang tersebut dengan ajaran agama. 

“Babi itu Halal Kalau Babinya Bersih” - Ahmad Dhani

Menerusi akaun Twitter rasmi miliknya, dia mengeluarkan kenyataan, "Makan babi itu halal kalau babinya bersih dan dimakan dengan niat yang agung".

"Anjing dan babi bukannya haram masuk masjid? Kalau ada muslim yang membiarkan itu pasti muslim keturunan jongos," tambahnya.

Kenyataan Ahmad Dhani itu mengundang kritikan hebat daripada netizen. Ada yang mengingatkan agar ayah Al, El dan Dul itu lebih 'kurang bercakap' di bulan ramadan.

"Buka puasa pake yg manis mas, jangan pake ngumpat hehe," tutur akaun Twitter @rifkigozali. 

"@AHMADDHANIPRAST udah tau najis ngapain ente pelihara bos!!!siapa yg keturunan jongos??," tulis @akadusyifa. Twitnya itu diikuti dengan gambar Ahmad Dhani dan keluarganya bersama anjing peliharaan mereka.

"@AHMADDHANIPRAST istigfar pakle...!!! Perbanyak ibadah ke ALLAH mohon ampun," saran Alriri.

No comments:

Powered by Blogger.