Header Ads

Saksikan Keretapi Gantung di Jerman yang Berusia Lebih 100 Tahun

Kenali Teknologi Keretapi Gantung di Jerman | Tidak dapat dinafikan lagi jika negara Jerman dikenali dengan kemajuan teknologi dan mesin. Selain industri otomotifnya, Jerman juga mempunyai sistem pengangkutan yang canggih, salah satunya adalah kereta api gantung.

Bandar Wuppertal terkenal dengan sistem monorelnya dan merupakan yang tertua di dunia. Dibina pada tahun 1900, Schwebebahn Wuppertaler atau "floating train" telah beroperasi sejak 1901, walaupun mengalami dua perang dunia, pelbagai kemalangan dan peristiwa lain.

Saksikan Keretapi Gantung di Jerman yang Berusia Lebih 100 Tahun

Pada akhir abad 19, bandar Wuppertal mengalami pertumbuhan industri dan penduduk yang tinggi. Dengan keadaan seperti ini, diperlukan sistem pengangkutan masal yang cepat dan cekap.

Namun ciri-ciri geografi bandar Wuppertal dengan daerah perbukitan, sungai yang rawan banjir dan paras air tanah yang tinggi menjadi cabaran bagi perancang bandar. Kemudian muncullah idea untuk membuat monorel gantung.

Kenali Teknologi Keretapi Gantung di Jerman

Reka bentuk monorel gantung yang direka untuk bandar Wuppertal datang dari jurutera British, Henry Palmer yang sudah menyusun rancangan untuk monorail gantung pada 1824. Jurutera Jerman Carl Eugen Langen akhirnya membina dan menguji prototaip pertama untuk monorail gantung bermotor di Cologne pada tahun1880.

Pada tahun 1898, di bawah Wilhem Feldmann pembinaan awal monorel di Wuppertal bermula. Dalam masa tiga tahun sistem pengangkutan ini telah selesai dibina dan dibuka untuk umum pada 1901.

Pengangkutan ini segera dikenali sebagai "Wuppertaler Schwebebahn," yang ertinya adalah "floating train." Wuppertal menjadi mod baru pengangkutan bandar dan bahkan raja Jerman William II ikut dalam uji cuba sistem monorel ini pada tarikh 24 Oktober, 1900.

Kenali Teknologi Keretapi Gantung di Jerman

Kenali Teknologi Keretapi Gantung di Jerman

Kenali Teknologi Keretapi Gantung di Jerman

Kenali Teknologi Keretapi Gantung di Jerman

Kenali Teknologi Keretapi Gantung di Jerman

No comments:

Powered by Blogger.