Header Ads

Penjelasan Siapa Itu Yakjuj dan Makjuj

Misteri Yakjuj dan Makjuj, siapakah mereka? ini penjelasannya. | Dalam Al-Quran, ada disebutkan tentang misteri Yakjuj dan Makjuj, siapakah mereka? Yakjuj dan Makjuj dikenal dalam Al-Quran sebagai seseorang, negara, ataupun kumpulan orang yang muncul ketika hari kiamat sudah akan tiba.

Mereka nanti akan muncul dari penjara yang selama ini tidak terlihat oleh mata kasar dan akan menyebarkan kejahatan di manapun mereka berada. Nantinya, lawan sepadan mereka adalah Imam Mahdi dan Nabi Isa yang dengan bantuan Allah akan menewaskan Yakjuj dan Makjuj serta seluruh anak buahnya.

Membahas Tentang Misteri Yakjuj dan Makjuj, Siapakah Mereka?

Yakjuj dan Makjuj ternyata tidak hanya dikenal oleh umat-umat Muslim menerusi Al-Quran, tapi ternyata di Perjanjian Lama nama ini juga muncul dan begitu juga umat Yahudi meyakini bahwa di akhir zaman nanti akan muncul Yakjuj dan Makjuj yang mereka (baik umat Kristian dan Yahudi) kenal dengan nama Gog dan Magog.

Misteri Yakjuj dan Makjuj sudah beberapa kali cuba dipecahkan oleh berbagai manusia dari berbagai macam kepercayaan, dan mereka belum pernah dapat memastikan mana yang benar. Pernah Yakjuj dan Makjuj dikaitkan dengan orang-orang nomad di daerah Eurasia seperti Hun dan orang-orang Mongol bagi penganut kekristenan, sementara umat Islam pernah mengaitkan mereka dengan beberapa suku di sekitar Turki dan nantinya dengan orang-orang mongol.

Banyak orang yang sudah cuba membuat analisa mendalam mengenai pertanyaan misteri Yakjuj dan Makjuj, siapakah mereka? Tapi belum ada yang benar-benar boleh mengetahuinya. Hal ini terjadi kerana di setiap kajian tidak jelas apakah Yakjuj dan Makjuj ini merupakan nama orang, kelompok orang, atau tempat, kerana di al kitab penyebutan Gog dan Magog sendiri boleh berubah-ubah maksudnya, sementara Islam menggambarkan Yakjuj dan Makjuj sebagai sekelompok orang yang suka menyebarkan kejahatan di dunia, dan biasanya menyerang secara bersamaan layaknya sungai yang mengalir deras dari atas gunung.

Penjelasan Siapa Itu Yakjuj dan Makjuj

Misteri Yakjuj dan Makjuj, Siapakah Mereka? Sudahkah Mereka Muncul di Zaman Ini?

Mengingat Yakjuj dan Makjuj sering dikaitkan dengan akhir dari dunia bagi umat Muslim, tentu saja mereka akan melontarkan pertanyaan berbunyi Yakjuj dan Makjuj, sudahkah muncul? yang jawapannya boleh ditemukan di Al-Quran. Yakjuj dan Makjuj bukanlah makhluk yang baru akan muncul ketika kiamat tiba, melainkan mereka merupakan sebuah kaum yang sudah cukup lama ada di dunia, ditandai dengan cerita ketika Dzulkarnain berpetualang dan menemukan sekelompok kaum yang hanya mengerti sedikit kata-kata.

Untuk menguak misteri Yakjuj dan Makjuj, kita harus cuba menghayati cerita ini, di mana kaum tadi ternyata meminta bantuan Dzulkarnain untuk membuat sebuah pelindung yang akan memisahkan kaum tersebut dengan orang-orang Yakjuj dan Makjuj yang suka membuat kekacauan di dunia. 

Dzulkarnain menyetujui permintaan kaum tersebut, tapi kemudian memberi tahu mereka bahawa pelindung tadi hanya akan bertahan dengan izin dari Allah, dan Allah suatu saat akan menarik perlindungannya dan membuat Yajuj dan Majuj mampu menghancurkan pelindung tersebut, dan mereka akan kembali membuat kekacauan di muka bumi, dan akan muncul dari setiap bukit layaknya air yang mengalir dengan deras.

Bentuk dari Yakjuj dan Makjuj dalam Islam sendiri digambarkan sebagai sekelompok makhluk yang jumlahnya hanya boleh dihitung oleh Allah, di mana tinggi mereka hanya setengah ukuran manusia biasa dan memiliki cakar yang tajam serta ekor yang berambut.

Semoga dengan tulisan ini, kita semua boleh lebih mengetahui tentang Yakjuj dan Makjuj serta boleh sedikit mengubati kehausan akan pertanyaan Yakjuj dan Makjuj, siapakah mereka?

No comments:

Powered by Blogger.