Header Ads

Benarkah lilin lebih berbahaya daripada rokok?

Persoalan lilin lebih berbahaya daripada rokok | Rasanya setiap dari kita menyimpan lilin untuk dijadikan penyelamat ketika berada di dalam keadaan gelap bukan? Tapi tahukah anda lilin sebenarnya boleh menjejaskan kesihatan kerana mengandungi bahan kimia berbahaya.

Tidak terhenti disitu, lilin turut dikatakan mampu memberi kesan yang lebih buruk daripada rokok. Menurut laporan boldsky.com, lilin mengandungi sekurang-kurangnya 20 jenis racun seperti trikloroetana, aseton, xylene, fenol, kresol dan klorobenzena yang boleh mengakibatkan barah, pelbagai alahan kepada paru-paru serta kerosakan organ tubuh termasuk otak.

Benarkah lilin lebih berbahaya daripada rokok?

Kandungan parafin dalam lilin turut boleh mengakibatkan masalah pernafasan dan semput. Kita biasa mendengarkan keburukan asap rokok namun sebenarnya asap lilin turut boleh menyebabkan gangguan paru-paru, tumor ginjal dan sakit kepala kepada segelintir individu.

Namun begitu, ada langkah-langkah yang boleh diambil untuk mengurangkan risiko bahaya tersebut antaranya ialah memastikan terdapat aliran udara di ruangan yang diletakkan lilin.

Mungkin di Negara kita masih belum terdapat sebarang bukti mengenai laporan diatas namun perkara ini boleh dibaca sebagai pengetahuan agar pada masa hadapan tidak berlaku sebarang perkara yang tidak diingini.

No comments:

Powered by Blogger.