Header Ads

Mahathir Kata Demonstrasi Jalanan Terpaksa Dilakukan

"Demonstrasi Jalanan Terpaksa Dilakukan" - Mahathir | Beliau sewaktu menjadi Perdana Menteri mengkritik keras pihak yang mahu menjatuhkannya melalui demonstrasi jalanan sewaktu era reformasi pada tahun 1998. 

Hari ini Mahathir dalam kenyataannya pada satu majlis dialog di Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) menyarankan orang ramai mengadakan demonstrasi jalanan bagi menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memetik Mynewshub.

Mahathir Kata Demonstrasi Jalanan Terpaksa Dilakukan

“Rakyat Malaysia sekarang terlebih bertimbang rasa. Kalau di luar negara dah ada demonstrasi (jalanan) suruh orang tertentu turun,” katanya di hadapan peserta program Pesta Minda Malaysia Ke-11 anjuran UTAR di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan seorang pelajar berketurunan India yang mahu tahu pandangan Mahathir mengenai krisis semasa yang sedang melanda politik dan ekonomi Malaysia serta cara untuk menanganinya. 

Jawapan beliau mendapat tepukan gemuruh peserta program tersebut yang rata-rata mereka pelajar bukan Melayu. 

Turut hadir Pengerusi UTAR yang juga bekas Menteri Pengangkutan, Tun Dr. Ling Liong Sik yang pernah terpalit dengan skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) pada tahun 2010. 

Mahathir pada sidang akhbar dengan pihak media kemudiannya berkata, demontrasi jalanan terpaksa dilakukan jika Najib enggan meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri. 

Bagaimanapun, katanya, ia merupakan kaedah terakhir untuk menjatuhkan Najib selepas semua kaedah lain gagal untuk memastikan Perdana Menteri itu meletakkan jawatan. 

“Kita bukan negara yang ganas, Kita tidak perlu mengadakan demonstrasi jalanan tetapi kalau tiada cara lain kita mungkin menggunakan cara terakhir tersebut,” katanya. 

Sementara itu, Mahathir dalam jawapan lain kepada peserta program Pesta Minda Malaysia Ke-11 berkata, negara ini akan lebih maju jika semua pihak sedia untuk berkongsi kuasa dan kekayaan. 

Menurutnya, negara ini tidak akan maju jika cuma satu-satu kaum mahu meraih semua kekuasaan politik dan ekonomi dalam negara dengan alasan mereka berhak ke atas perkara tersebut. 

No comments:

Powered by Blogger.